Πώς να σταματήσετε το κάπνισμα αποτελεσματικά

 

Πολλοί άνθρωποι κάθε μέρα σταματούν το κάπνισμα με την επιθυμία να καταφέρουν να «απελευθερωθούν» από μια πολύ δυνατή αυτοκαταστροφική συνήθεια, η ρίζα της οποίας είναι καθαρά ψυχολογική.

Γιατί, πέρα από την ευχαρίστηση που προσφέρει, δεν ενισχύει σε τίποτα τη ζωή, πέρα από το να τη μολύνει και να τη βεβηλώνει. Αλλά αυτά τα ξέρετε ήδη διαφορετικά δε θα διαβάζατε ένα άρθρο που δίνει πληροφορίες για το πώς να το κόψετε.

Επομένως, καθώς προσπαθείτε να κόψετε το κάπνισμα, θα ανακαλύψετε δυο πράγματα (που ήδη ξέρετε):

1.Το κάπνισμα περιλαμβάνει εθισμό στη νικοτίνη.

Για κάποιους ο εθισμός στη νικοτίνη μπορεί να αντιμετωπιστεί με τη δύναμη της θέλησης, ενώ άλλοι μπορεί να χρειαστεί να χρησιμοποιήσουν αυτοκόλλητα νικοτίνης ή τσίχλες για αυτό το σκοπό.Η νικοτίνη χρησιμοποιεί ένα απλό αλλά πάντα αποτελεσματικό κόλπο για να σε κάνει δικό της. Οι περισσότεροι καπνιστές ξεκίνησαν να καπνίζουν σε μια φάση αναζήτησης της ταυτότητάς τους, ή κατά τη διάρκεια αντιμετώπισης μιας κρίσης όπου ένιωσαν συναισθηματικά κενοί και θέλησαν να βρουν έναν τρόπο να γίνουν πάλι αποδεκτοί στον κόσμο γύρω τους. Για παράδειγμα, έφηβοι που έχουν δει ενηλίκους να καπνίζουν πιστεύουν ότι εάν και εκείνοι αρχίσουν να καπνίζουν θα αποκτήσουν και εκείνοι την αίγλη και τη δύναμη των ενηλίκων.Από τη στιγμή όμως που η νικοτίνη μπαίνει στο σώμα, προκαλεί μια συνεχή ανάγκη για αυτή. Σαν ένα παράσιτο, η νικοτίνη καταλαμβάνει το σώμα, ώστε η αξία του τσιγάρου να είναι σημαντικότερη από οτιδήποτε άλλο στη ζωή, ακόμα και από την ίδια τη ζωή. Και εσείς βρίσκεστε εκεί αβοήθητοι, νομίζοντας ότι απολαμβάνετε τη ζωή κάνοντας άλλο ένα τσιγάρο. Και ξαφνικά σκέφτεστε: «Αυτή είναι η ζωή;», αλλά αμέσως φοβάστε ότι χωρίς το κάπνισμα η ζωή θα είναι κενή.

2. Το κάπνισμα συνοδεύεται από συνήθεις συμπεριφορές.

Το να ξεπεράσετε τις συνήθεις συμπεριφορές περιλαμβάνει σκόπιμες και συνεχείς προσπάθειες να «σπάσετε» παλιά πρότυπα, πρότυπα που κάνουν το τσιγάρο να φαίνεται σαν «παλιόφιλος», η απουσία του οποίου θα κάνει τη ζωή να φαίνεται άδεια.

Μπορεί να υπάρχουν πολλοί λόγοι, μερικοί εντελώς ασυνείδητοι, που σας κάνουν να συνεχίζετε να κρατάτε τον εχθρό τόσο κοντά σας. Μερικοί για παράδειγμα, έχουν τόσο έντονο αίσθημα απόγνωσης και απέχθειας του εαυτού σε υποσυνείδητο επίπεδο, που το κάπνισμα ικανοποιεί την κρυφή επιθυμία τους για αυτοκαταστροφή.

Αλλά σταματώντας το κάπνισμα, θα ανακτήσετε τον σεβασμό στον εαυτό σας που μέχρι τώρα πετούσατε μακριά.

Και θυμηθείτε: Πολλοί που σταμάτησαν το κάπνισμα θα έχουν τουλάχιστον ένα πισωγύρισμα, γιατί «μια μόνο τζούρα» ανακαλεί παλιά συνηθισμένα πρότυπα συμπεριφοράς.

Λόγοι για να σταματήσετε το κάπνισμα

Ρωτήστε τον εαυτό σας γιατί θέλετε να σταματήσετε το κάπνισμα. Καταγράψτε τους 5 πιο σημαντικούς λόγους. Ανατρέξτε στους λόγους αυτούς πολλές φορές την ημέρα, όταν θέλετε να ανάψετε ένα τσιγάρο. Μπορείτε ακόμα να βάλετε το χαρτί με τους λόγους στο πακέτο με τα τσιγάρα σας και να το βλέπετε κάθε φορά που παίρνετε το πακέτο στα χέρια σας.

Παρακάτω είναι μερικές προτάσεις:

- Το να σταματήσω το κάπνισμα θα δυναμώσει την καρδιά μου, θα βελτιώσει την αναπνοή μου και θα ενισχύσει το κυκλοφορικό μου.

- Το να σταματήσω το κάπνισμα θα ενισχύσει το ανοσοποιητικό μου σύστημα ενάντια στο κρύωμα, τη γρίπη και άλλες αρρώστιες.

- Όταν σταματήσω το κάπνισμα θα είμαι πιο παραγωγικός σε ότι κάνω.

- Το να σταματήσω το κάπνισμα θα με βοηθήσει στο να πίνω λιγότερο.

- Όταν δε θα καπνίζω θα είμαι ένα καλό παράδειγμα για τα παιδιά (μου).

- Όταν θα σταματήσω να καπνίζω θα αναπνέω καλύτερα και δε θα με πιάνει βήχας.

- Όταν θα σταματήσω να καπνίζω θα βελτιωθεί η όσφρηση και η γεύση μου.

- Όταν θα σταματήσω το κάπνισμα θα έχω περισσότερη ενέργεια.

- Όταν θα σταματήσω το κάπνισμα θα είμαι πιο ελεύθερος και σίγουρος για τον εαυτό μου.

- Όταν θα σταματήσω το κάπνισμα θα έχω τον έλεγχο της ζωής μου.

- Σταματώντας το κάπνισμα θα προστατέψω τους γύρω μου από το παθητικό κάπνισμα.

Προετοιμάζοντας την πρώτη μέρα αποχής

Θα σας βοηθήσει πολύ να είστε πλήρως προετοιμασμένοι για την πρώτη μέρα. Αυτό θα σας προετοιμάσει ψυχολογικά να απαλλαγείτε από παλιές συνήθειες και θα κάνει το κάπνισμα πιο δύσκολο μέχρι να έρθει η πρώτη μέρα, καθώς θα σκέφτεστε το κάθε τσιγάρο που κάνετε.

Εδώ βρίσκονται μερικά πράγματα που μπορείτε να κάνετε:

- Επαναλάβετε στον εαυτό σας αρκετές φορές την ημέρα τους λόγους για τους οποίους θέλετε να σταματήσετε το κάπνισμα.

- Μην κάνετε τίποτα άλλο όταν καπνίζετε, παρά μόνο να επικεντρώσετε την προσοχή σας στο αίσθημα του να καπνίζετε.

- Όταν νιώθετε την ανάγκη να καπνίσετε, καθυστερήστε να το ανάψετε και επικεντρωθείτε στο τι προσπαθείτε να επιτύχετε.

- Να μετράτε τα τσιγάρα που κάνετε και αναλογιστείτε το καθένα από αυτά στο τέλος κάθε μέρας.

- Αλλάξτε μάρκα τσιγάρων, παίρνοντας κάποια με λιγότερη νικοτίνη.

- Καπνίστε λιγότερα τσιγάρα.

- Καπνίστε λιγότερο από κάθε τσιγάρο.

- Κατεβάστε λιγότερες «τζούρες» από κάθε τσιγάρο.

- Μειώστε τους καφέδες που πίνετε κάθε μέρα.

- Αρθείτε όσα τσιγάρα σας προσφέρουν.

- Αφήστε τα τασάκια σας να γεμίσουν και μην τα αδειάζετε.

- Σταματήστε να παίρνετε μαζί σας αναπτήρα ή σπίρτα.

- Όταν μπορείτε, αποφύγετε την ανάγκη για ένα τσιγάρο.

- Πλένετε τα δόντια σας μετά από κάθε γεύμα και παρατηρείστε πώς είναι να έχετε καθαρή αναπνοή.

- Αρχίστε να γυμνάζεστε.

- Διαδώστε ότι προσπαθείτε να σταματήσετε το κάπνισμα.

- Απολαύστε την ιδέα ότι σε λίγο καιρό θα θεωρήστε μη καπνιστής.

- Αναλογιστείτε τις «επιβραβεύσεις» που θα πάρετε όταν τα έχετε καταφέρει.

Αντιμετωπίζοντας τα συμπτώματα της στέρησης

Στα συμπτώματα στέρησης περιλαμβάνονται: σφοδρή επιθυμία για τσιγάρο, ένταση, ανησυχία, μούδιασμα στα χέρια και τα πόδια, ζαλάδα, βήχας και πείνα.

  • Μερικά συμπτώματα συνδέονται με την έλλειψη νικοτίνης ενώ άλλα έχουν να κάνουν με το ότι το σώμα επανέρχεται σε μια υγιή κατάσταση και ανακάμπτει από την τοξική συνήθεια του καπνίσματος. Αν σταματήσετε να καπνίζετε με τη βοήθεια αυτοκόλλητων νικοτίνης ή καταναλώνοντας τσίχλες νικοτίνης, μπορεί να μην έχετε όλα τα συμπτώματα που αναφέρθηκαν.
  • Μπορείτε να αντιμετωπίσετε τη σφοδρή ανάγκη για τσιγάρο στρέφοντας εκείνη την ώρα την προσοχή σας σε κάτι άλλο. Συνήθως η κατάσταση αυτή διαρκεί λίγα λεπτά, οπότε η προσοχή σας πρέπει άμεσα να πάει σε κάτι απλό, δεν χρειάζεται να είναι περίπλοκη η εναλλακτική που θα βρείτε.
  • Η ένταση των μυών, η ανησυχία και η ευερεθιστικότητα μπορούν να μειωθούν χρησιμοποιώντας τεχνικές χαλάρωσης.
  • Μπορεί να νιώθετε μυρμήγκιασμα ή μούδιασμα στα χέρια και τα πόδια σας. Αυτό συνήθως υποδεικνύει ότι βελτιώνεται η κυκλοφορία του αίματος καθώς ο οργανισμός σας απελευθερώνεται από την επήρεια του καπνίσματος.
  • Η ζαλάδα που μπορεί να νιώσετε σημαίνει ότι ο εγκέφαλος σας οξυγονώνεται περισσότερο τώρα που δεν προσλαμβάνετε πια το μονοξείδιο του άνθρακα που προερχόταν από το τσιγάρο.
  • Μερικοί πιάνουν τον εαυτό τους να βήχουν συχνότερα από όταν κάπνιζαν. Αυτό συμβαίνει γιατί με τη διακοπή του καπνίσματος οι πνεύμονες λειτουργούν με τέτοιο τρόπο ώστε να απαλλαγούν από την πίσσα, που προξενούν ξεσπάσματα βήχα.
  • Η αυξημένη αίσθηση πείνας είναι ένα πολύ σύνηθες σύμπτωμα κατά τη διακοπή του καπνίσματος. Για να αποφύγετε να πάρετε βάρος είναι σημαντικό να γυμνάζεστε συστηματικά, να πίνετε πολύ νερό και να τρώτε πολλά μικρά και με λίγα λιπαρά γεύματα.

Πολυδώρου Χριστίνα
Ψυχολόγος - Σύμβουλος επαγγελματικού προσανατολισμού
μέλος της ομάδας της psychocare athens 


Για να σας προσφέρουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία περιήγησης χρησιμοποιούμε Cookies όπως περιγράφεται στην Πολιτική Χρήσης Cookies